اخبار

روز چهارم: شاعران یکصدا از لزوم چندصدایی گفتند

روز چهارم: شاعران یکصدا از لزوم چندصدایی گفتند
چهارمین روز جشنواره شعر فجر با شعرخوانی جمعی دیگر از شاعران طیف­های مختلف از جمله شاعران زن و چهار شاعر کرد به پایان رسید و در پایان شعرخوانی دختر عبدالجبار کاکایی با استقبال حضار روبرو شد. چهارمین و آخرین روز شعرخوانی جشنواره شعر عصر امروز (سه شنبه 30 اردیبهشت) با شعرخوانی جمعی دیگر از شاعران در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان پایان یافت.

چهارمین روز جشنواره شعر فجر با شعرخوانی جمعی دیگر از شاعران طیف­های مختلف از جمله شاعران زن و چهار شاعر کرد به پایان رسید و در پایان شعرخوانی دختر عبدالجبار کاکایی با استقبال حضار روبرو شد.

به گزارش ستاد خبری هشتمین جشنواره شعر فجر، چهارمین و آخرین روز شعرخوانی جشنواره شعر عصر امروز (سه شنبه 30 اردیبهشت) با شعرخوانی جمعی دیگر از شاعران در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان پایان یافت.

در بخش اول این مراسم که مهرنوش قربانعلی، مجری آن بود، به شعرخوانی شاعران زن اختصاص داشت، ابتدا خانم رزا جمالی شعر خواند. قربانعلی وی را شاعری که در دهه هفتاد جریانی تازه را به شعر سپید افزود، توصیف کرد. سپس شیوا ارسطویی شاعر مترجم و نویسنده پشت تریبون قرار رفت و گفت: زمان اشغال خرمشهر در این شهر بودم، با تولد دوباره خرمشهر و آزادسازی این شهر، فرزند من هم  به دنیا آمد. او شعری را که برای همین مناسبت سروده بود، قرائت کرد.

صدای دیگری که در سلن شنیده شد، صدای بانوی شاعر فهیمه غنی نژاد بود. این شاعر آشنایی با گونه‌­های شعر و شنیدن صدهای متفاوت و بالا بردن آستانه تحمل را دو امتیاز جشنواره شعر فجر امسال برشمرد و گفت: بعد از هفت دوره جشنواره شعر، جای کوچکی هم به شعر اختصاص داده شد، البته فاصله زیادی با جایگاه مطلوب وجود دارد اما اتفاق بزرگی بود که این جای کوچک وسعت یافت تا  شاعران مختلف به جشنواره چند صدایی راه یافته اند.

جشنواره امسال شعر فجر دو مزیت داشته است؛ اول اینکه شاعران با گونه های دیگر شعر آشنا شدند و دوم اینکه با شنیدن و تحمل کردن شعرهایی که دوستشان نمی دارند، آستانه تحملشان بالاتر می رود و این امتیاز کمی نیست.

ری‌را عباسی، دبیر نخستین جشنواره شعر صلح، نیز شعرهایی با مضمون صلح برای شرکت کنندگان در مراسم خواند. وی در این مراسم با بیان اینکه خوشحالم در جمعی متفاوت شعر می­خوانم، تصریح کرد: به عقیده من باید از این خطوط قرمز چپ و راست عبور کرد و تنها هنر را مد نظر قرار داد. تنها کسی که درد واقعی متولیان جشنواره شعر را خوب درک کرده، آقای کاکائی است و من از اینکه یک همدرد به جمع خودمان اضافه شده، خوشحال هستم.

وی با بیان اینکه باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم، گفت: کتابی داشتم که بی­جهت بر سر نام آن مجادله می کردم اما بعدها توانستم با بحث و گفتگو کتابم را با عنوان دیگری منتشر کنم.

ری­را عباسی با اشاره به دشواری­های فراوان بر سر جشنواره شعر صلح در آغاز راه، یادآور شد:  امروز اگر این جشنواره گامی رو به جلو برداشته­است، به خاطر منشور شعر صلح است و من امروز خوشحالم که شعر صلح توانست با صدای این جشنواره بیست کشور جهان را با شعر فارسی آشنا کنم.

ری­را عباسی با قدردانی از کسانی که خالصانه وی را یاری کرده ­اند، اظهار داشت: شعر صلح عمر زیادی دارد و حال که جشنواره شعر فجر هشتمین دوره خود را سپری می کند، من دوست دارم ادامه داشته باشد و از مسئولان می­خواهم این دیوار بی اعتمادی را بردارند و چند صدایی تنها در روزهای پایانی نباشد، بلکه این جشنواره آغازی برای چند صدایی باشد و برای این چند صدایی زحمت بکشیم تا ماندگار شود. این شاعر در ادامه شعری با مضمون صلح خواند.  

فاطمه راکعی، شاعر و عضو شورای سیاست­گذاری جشنواره پس از ری­را عباسی پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه امروز چون فضای جدیدی در شعر ایجاد شده، به همین دلیل می­خواهم با شعرم با مردم حرف بزنم دو شعر از مجموعه شعر «سنجاقک­ها» و «ناخنکی» قرائت کرد.

لیلا کردبچه، شاعر و پژوهشگر و نامزد دریافت جایزه شعر سپید جشنواره هشتم، شاعر بعدی بود که چند شعر سپید را برای حضار قرائت کرد.

راه دوری برای رفتن ندارم، جایی نزدیک برای ماندن و بلاتکلیفی...

وی همچنین شعری را با عنوان "زاینده رودی روزگاری رود" خواند.

پس از شعر­خوانی شاعران زن، موسی بیدج، شاعر و مترجم کشور برای معرفی شاعر میهمان رفعت سلام، شاعر مصری دعوت شد. وی در این مراسم ابزار امیدواری کرد تا روزی برسد که شعر ایران در جهان جایگاه بلندی داشته باشد.

وی افزود: من سه دهه این چند صدایی را با ترجمه آثار 150 شاعر ایرانی رعایت کرده ا­­م و هیچ گاه فکر نکرده­ که این شاعران با من دوست هستند. چرا که فقط شعرهای آنها برایم مهم بود.

حسن ختام بخش اول این مراسم، اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی «حنَانه» به سرپرستی کامران همت­پور بود. این گروه دو قطعه فولکلر کرمانشاه و کردستان اجرا و با تشویق گرم حضار سالن را ترک کرد.

بر اساس این گزارش، بخش دوم این مراسم با اجرای شاهرخ تندرو صالح، شاعر و روزنامه­نگار شروع شد. وی با اشاره به شعار چندصدایی جشنواره گفت: به گواه صداقت دست اندرکاران جشنواره چون صالحی، معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاکایی بنا بود، چند صدایی در این جشنواره محقق شود، شکر خدا قدری این اتفاق افتاد اما آن بخش که قرار بود با گشاده­دستی و وسعت روح و نظر دوستان اتفاق بیافتد، کاملا محقق نشد.

در ادامه این مراسم جلیل صفربیگی، شاعر ایلامی و محمد حسین جعفریان شعرخوانی کردند. شاهرخ تندروصالح درباره جایگاه جعفریان در شعر اجتماعی معاصر گفت: یکی از جریان­هایی که به روشنی جایش را در شعر مدرن امروز ایران باز کرده است، جریان شعر اجتماعی است که اعتراض شاخصه آن است. این جریان با نگاه‌­های انسانی و مضمون یاب در اشعار، یادگار تجربه سالیان سال است، یکی از چهره‌­های شاخص این جریان، محمد حسین جعفریان است.

جعفریان با ذکر خاطراتی از جنگ تحمیلی یادآور شد: در جبهه‌­های جنگ به کسانی که دست و پایشان قطع می­شد می­گفتند «کلمن». من نیز شعر عاشقانه­های یک کلمن را به جانبازان کلینیک درد در بیمارستان خاتم الانبیا تقدیم می­کنم که روزی در آنجا بستری شده بودم.

دکتر بهروز یاسمی،  شاعر ایلامی نیز در این مراسم گفت: من در گفتگوهای مختلف با رسانه‌­ها همواره تاکید می­کردم که باید سایه دولت از سر جشنواره‌­ها کمتر شود اما با مشاهده تلاش­های طاقت فرسا، هزینه‌­هایی که برای برگزاری جشنواره شعر فجر شد، یقین حاصل کردم که بخش خصوصی توان هدایت چنین جشنواره­ای را ندارد.

وی با بیان اینکه همیشه شاعران وابسته به حکومت بودند، تصریح کرد: در دوره سامانیان و غزنویان نیز ابوالفضل بیهقی را مجبور کردند که کتابهایش را به محمود غزنوی تقدیم کند تا کتابش ثبت شود. از این رو در این کتاب با عبارت­های عجیب و غریب درباره محمود و مسعود غزنوی می­بینیم، اما اکنون که این کتاب را می‌­خوانیم علیرغم عبارت‌­های عجیب درباره مسعود غزنوی، می­توانیم تشخیص دهیم که وی چطور انسانی بوده است.

این شاعر افزود: دولت‌­ها می­توانند بدون دخالت از فرهنگ حمایت کنند، چرا که بخش خصوصی قادر نیست بدون حمایت بدون دخالت دولت چنین جشنواره‌­هایی را برگزار کند. هشتمین دوره جشنواره شعر فجر درگیری­های زیادی به همراه داشت چون این جشنواره هم به لحاظ دعوت از چهره‌­های متفاوت و هم به لحاظ توجه به عرصه­‌های گوناگون متفاوت بود.

یاسمی با اشاره به شعار جشنواره اظهار کرد: عجیب اینجاست که شعار جشنواره چندصدایی است اما اینجا به صداهای مختلف که گوش دادم دیدم همه صداها یکی بودند. چون که چندصدایی بین شاعران در تک صدایی است.

پس از شعرخوانی یاسمی، محمد سعید رجبی،‌ شاعر کرد بوکانی پشت تریبون دعوت شد. او با اشاره به سخنان یاسمی درباره ارتباط شاعران با حکومت، گفت: از فردوسی تا به امروز شاعران به کمک حکومت وابستگی داشتند اما یک سوال اینجا وجود دارد و آن اینکه آیا ما شاعران آنگونه که نظامی می­گفت «پیش وپسی بست صف انبیا/ پس شعرا آمد وپیش انبیا» نوین بودن خود را به اثبات کرده­ایم؟ آیا توانسته‌­ایم بار سنگینی را که خدا به دوش ما گذاشته است، به جا بیاوریم.

وی افزود: ای کاش این جرات را داشتیم که در لاک خود نباشیم و به حرف دیگران گوش کنیم، آیا تاکنون به شعر شاعران عرب و شاعرانی که به مذهب، ملیت و پرچم آنان علاقه نداریم، گوش داده­ایم.

رجبی با بیان اینکه به نمایندگی از شاعران کردزبان ر این جشنوار شرکت کرده است، گفت: افتخار من این است که در دانشگاه تبریز فارسی خواندم و معتقدم اگر کسی زبان فارسی را خوب نشناسد نمی­تواند به زبان مادری­اش آشنا باشد. زیرا فارسی روزگاری از سرحدات هندوستان تا غرب آسیا گسترش داشته است.

این شاعر کردستانی خاطر نشان کرد: امروز این زبان متعلق به همه ایرانی­هاست اما نمی­توانم به جزایری که در اطراف این زبان است، بی­توجه باشیم. زبان کردی تنها 10 درصد با زبان فارسی تفاوت دارد، بیایید این فاصله را کم کنیم. وی سپس یک غزلی به زبان کردی برای سعدی و یک غزل دیگر برای حافظ خواند.

گروس عبدالملکیان، جوان­ترین شاعر این سالن نیز شعرخوانی کرد. شاهرخ تندرو صالح قبل او را اینگونه توصیف کرد: «دل و دانش پیر دارد و سخنگوی اصلی شعر جوان است.»

پس از وی دینا کاکایی، دختر عبدالجبار کاکایی شعرخوانی کرد و با استقبال حضار روبرو شد. پدرش پس از پایان شعرخوانی دخترش گفت: او این شعر را فی البداهه در جشنواره سروده است.

گفتنی است، مراسم اختتامییه هشتمین جشنواره شعر، امروز چهارشنبه (31 اردیبهشت) از ساعت چهار در تالار وحدت برگزار می‌­شود.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۰:۴۴

اظهار نظر

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید