اخبار

فهیمه غنی نژاد: سعه صدر برنامه‌ریزان و فراگیربودن جشنواره هشتم شعر بسیار خوب بود

فهیمه غنی نژاد: سعه صدر برنامه‌ریزان و فراگیربودن جشنواره هشتم شعر بسیار خوب بود
فهیمه غنی نژاد شاعر و منتقد ادبی در راستای شیوه کسب اعتبار برای یک جشنواره افزود: برای شخص من چیزی اعتبار دارد که در درجه اول بدانم سالم است یعنی هیچ غرض و انحصار طلبی خاصی پشتش نیست. یعنی جناح خاصی، حرف خاصی را از بیرون به درون جشنواره دیکته بکنند. باید فضای سالمی وجود داشته باشد که کسانی که واجد شرایط هستند و نه هر کسی از یک گزینش سالم به لحاظ متعالی بودن به لحاظ واجد شرایط بودن وارد شوند و در یک میدان سالم رقابت کنند. به نظر من اعتبار یک جشنواره به این است.

فهیمه غنی نژاد شاعر و منتقد ادبی، در چهارمین روزجشنواره ی شعرفجر درگفت وگو با ستاد خبری جشنواره، ضمن ابراز خوش- بینی گفت:  همین که این جشنواره نسبت به سال های گذشته گسترده تر شده بسیار خوب است، اگرچه به دلیل اینکه هنوز زمانی از آن نگذشته، نمی توان نقد و بررسی اش کرد. در مورد دوره های پیش که به صورتی محدود برگزار می شد، چون من در آنها شرکت نداشته ام و از جزئیات برگزاری شان بی اطلاعم، طبعا نمی توانم نظر بدهم. امّا دوستانی که در آنها شرکت می کرده اند و دست اندرکاران، احتمالا خودشان هم به آن تنگی و محدودیت راضی نبوده اند که برنامه ی امسال این طور ترتیب داده شده است؛ چراکه می بینیم شاعران شرکت کننده درسال های گذشته، ازسیاستگزاران این دوره هستند. فرهنگ و هنر و ادبیات بسیار وسیع تر از آن است که بتوان به انحصارش درآورد. سعه ی صدر برنامه ریزان این دوره، جای تقدیر دارد و من امیدوارم ادامه پیدا کند و صداهای گوناگون شنیده شود و در کنارش، راه نقد سالم و سازنده باز شود. من شخصا برای نقد و ارائه ی نظر، اهمیت زیادی قائلم و فکر می کنم اگر کسی عالمانه چیزی را نقد کند، نشانه ی علاقه و دلسوزی و نیز نگرانی او برای از دست رفتن آن است و اگر کسی مشتاقانه نقدی را بشنود، به مراتب علاقه مندتر و دلسوزتر و نگران تر از اوست. گمان می کنم نیازی به توضیح نیست که  نقد هم دانشی است شدیدا  وابسته به اخلاق، که تعریف و شرایط دقیق و خاص خودش را دارد و با تخریب و طعنه و تمسخر و غیبت و بسیاری چیزهای دیگر که متاسفانه امروزه نام نقد به خود گرفته، به کلی متفاوت است. کسی که نقد می کند باید نسبت به موضوع، آگاه و  بی غرض باشد.

وی در باره ی چگونگی کسب اعتبار یک جشنواره افزود:  نوع اعتبار جشنواره ها، بسته به موضوع و محتوا و مخاطبان شان، با هم یکسان نیست. مثلا آنچه می تواند به جشنواره ی فیلم (که من به عنوان منتقد فیلم در آن هم شرکت می کنم) اعتبار دهد، با آنچه می تواند همین جشنواره ی شعر را (که به عنوان شاعر در آن هستم) معتبر کند، کمی فرق دارد. اما به طور کلی جشنواره ای واجد اعتبار است که در درجه ی اول سالم باشد. یعنی فضایی باشد شفاف و گسترده که صاحبان واقعی هنر و اندیشه، بی واهمه از هرگونه سیاستگرایی و جناح بندی و باند بازی و همشهری گری و فرقه پرستی و جانبداری و رفیق دوستی و پارتی تراشی و نظایر آن، بتوانند در شرایط برابر آثارشان را به مخاطب عرضه کنند و در معرض داوری عادلانه قرار بگیرند.   

وی ضمن تاکید براین اعتبار گفت:  اگرجشنواره ای با منتسب کردن خود به آدم های صاحب نام و قرار گرفتن زیرسایه و سلطه ی ایشان، در صدد کسب اعتبار باشد، بی شک راه خطا رفته است. یک جشنواره می بایست از طریق هرچه نزدیک تر شدن به استانداردهای لازم و برخورداری از حیثیت و قدرت کافی، آن قدر معتبر شناخته شود که هر آدم صاحب نامی از انتساب به  آن احساس اعتبار کند.

وی در خصوص استقلال یک جشنواره افزود:  در اینکه بهتر است یک جشنواره، مستقل از نهادهای دولتی باشد تردیدی ندارم اما نظر قاطعانه و خاصی نیز در این مورد دارم و آن اینکه، یک جشنواره هم مانند یک نشریه یا یک جایزه یا یک سازمان و یا هر چیز دیگری، به صِرف اینکه واژه ی "مستقل" را یدک بکشد اما اشتباهات و کاستی ها و احتمالا کژروی های همتای "رسمی" خود را دارا باشد، واجد ارزش نیست بلکه آنچه ارزش دارد این است که از استقلالش، در جهت عملکرد درست تر استفاده کند. این برای من خیلی مهم است و سعی می کنم هرگز به دام این بازی های واژگانی نیفتم. در یکی از نوشته های منتشر شده ام در همین زمینه، جمله ای آورده ام که چون به آن سخت اعتقاد دارم، مضمونش را اینجا هم تکرار می کنم " میان یک جریان مستقل و یک جریان رسمی، هیچ تفاوتی نیست اگر عملکردشان متفاوت نباشد ".

۶ خرداد ۱۳۹۳ ۲۲:۱۲

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500